CLUBHOUSE VOOR ONDERNEMERS: 5 TIPS

Clubhouse voor ondernemers: 5 tips - Danielle Team Heartbeats

Wat is Clubhouse?

Even voor de duidelijkheid: ik haat social media. De enige reden dat ik op Instagram, LinkedIn of Facebook zit is omdat het mij heeft bewezen dat het een korte weg is naar veel bereik. Clubhouse voor ondernemers is een nieuw social media platform. In eerste instantie dus niet iets waar ik om sta te springen. Desalniettemin, ben ik een enorme fan!

Clubhouse voor ondernemers is een interactieve podcast waarbij je met elkaar in een ‘room’ zit. Daar ga je met elkaar in gesprek over onderwerpen die jou interesseren. Ik was begin januari één van de eerste Nederlanders op deze nieuwe app. Sinds een paar weken neemt het ook hier in Nederland een vlucht. Is het het waard om je tijd erin te steken? Haal je er dan ook iets uit? Hieronder lees je wat ik heb geleerd!


5 tips voor het inzetten van Clubhouse voor ondernemers


1. Netwerken

Eén van de redenen dat Clubhouse in Nederland nu zo snel groeit is omdat we de verbinding met andere missen. We missen het echte contact. Dat kan een app natuurlijk niet vervangen. Toch is dit een hele makkelijke manier om gelijkgestemden te vinden. Je kiest zelf in welke room je gaat luisteren. Je kunt naast alleen maar luisteren ook op het podium komen en mee praten. Dit is het grote verschil met een normale podcast. Waar je niet je mening kunt geven over het onderwerp of er direct met de maker mee in gesprek kunt. Zo heb ik zelf in de afgelopen weken veel mensen ontmoet die ik offline niet zo snel had kunnen bereiken. Je kunt het dus op meerdere manieren inzetten. Gewoon lekker luisteren als een podcast of zelf ook iets toevoegen door mee te praten; die keuze is aan jou. Ik heb de afgelopen weken snelle groei doorgemaakt door het ontvangen van tips de grootste mensen in mijn vak, zelf veel te spreken in verschillende ‘rooms’ en zo waarde toe te voegen. Dit maakte dat ik snel kreeg en leverde bovenal veel interessante gesprekken en connecties op.

2. Durf te spreken

Eén van de grootste angsten van mensen is om te spreken. Mocht je deze angst hebben, zet je hier dan alsjeblieft overheen. Als je het heel spannend vind helpt het je wellicht om te bedenken dat mensen je niet kunnen zien, maar alleen kunnen horen.

Je kunt Clubhouse gebruiken als vervanging voor een podcast. Maar als je bijvoorbeeld je bedrijf met behulp van dit medium wil laten groeien heb je iets anders te doen: namelijk het podium pakken. Hier kan je simpelweg mee beginnen door het stellen van een vraag. Daarna door mee te doen in een discussie, en misschien al je eigen room te starten. Gewoon doen!

Wat ik ook super aan deze app vind is dat je niet iemand anders zoals een collega kunt inzetten om voor jou op Clubhouse te zijn. Je kunt alleen zelf en vanuit je eigen naam spreken. Dit maakt het heel authentiek. Ik heb in de afgelopen weken met bekende Nederlanders en grote namen in mijn vakgebied op het Clubhouse podium gesproken. 

Personen die ik anders een stúk moeilijker tot nooit had bereikt. Hier kan je dus je voordeel mee doen. Zoek de connectie en vraag mensen of ze een room samen met je willen ‘hosten’. Het platform is nu nog relatief klein dus er zijn genoeg kansen om te laten zien wie jij bent!

3. Het is verslavend

Om te beginnen…Pas op! Clubhouse is verslavend. Ze hebben zeer goed ingespeeld op de ‘Fear Of Missing Out’. Het is namelijk live. De gesprekken worden niet opgenomen. Dus daarmee is de kans groot dat je iets mist. Sommige mensen zitten zo’n 14 uur per dag op dit platform.

Inmiddels heb ik een goede modus gevonden. Ik organiseer zelf rooms zodat ik ook echt waarde kan toevoegen en tegelijk aan mijn bedrijf bouw. Ik beperk het appgebruik tot deze bewuste momenten en gespreksonderwerpen zodat ik gericht waarde kan toevoegen als ik online ben. Zo spreken Steffie van den Dries en ik elke donderdag 16:00 uur over ‘Groei! Persoonlijk en zakelijk’.

Inmiddels heb ik een goede balans gevonden en zie het als een onderdeel van mijn werk. Vergelijk het met een podcast. Nieuwe informatie tot je krijgen is ook een vorm van “werken” voor je brein. Geef het daarom tussendoor wat rust en zet je notificaties van Clubhouse helemaal uit, of maak een select groepje sprekers van wie je een notificatie wil ontvangen als ze online gaan. Dit kan je handmatig instellen.

 

Wil je meer weten over wat Team Heartbeats voor jou kan betekenen?


4. Spreek vanuit je passie

Mensen veerkrachtig maken, ik doe niets liever. Als CEO van Team Heartbeats ben ik geïnteresseerd in de wet van aantrekkingskracht, en train ik teams en organisaties om hier sterker in te worden. Dit is dus waar ik op Clubhouse bekend om sta, en praat alleen over deze twee onderwerpen. Dit is heel bewust gekozen. Het geeft mij heel veel energie en ik weet er veel vanaf, waardoor ik anderen kan informeren, inspireren en motiveren. En indirect vertaalt dit zich uit in leads.

5. Geld verdienen met Clubhouse voor ondernemers

Bij Clubhouse ligt er in tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram niet zoveel nadruk op het aantal volgers. Het gaat er vooral om wat je inhoudelijk toevoegt. Zo kan iemand met weinig volgers toch al heel succesvol zijn. Een paar dingen zijn hierin cruciaal:

5 tips speciaal voor jou!

  1. Ten eerste: zorg dat je pitch helder is. Noem het begin én het eind van je verhaal als je op ‘het podium’ bent je naam en wat jij toevoegt.
  2. In de Amerikaanse groepen is het echt een sales pitch. Pas hier bij Nederlandse groepen mee op. Als het onderwerp ernaar is dan kan het zeker. Vooral wanneer mensen de verbinding met je voelen en horen wat jij toevoegt.
  3. Pak een niche die bij jou past. Hierdoor kunnen mensen je sneller herkennen. In mijn geval zeg ik overal wie ik ben en wat ik doe: ‘Ik ben Daniëlle en ik maak mensen veerkrachtig’.
  4. Kijk of je samen met andere mensen uit jouw vakgebied een room kunt starten. Collega CEO en keynote spreker Niek van den Adel en ik hielden op deze manier al inhoudelijke gesprekken met bekenden zoals Joyce de Ruiter, Ferry Zandvliet, Jaap Bressers, Simone Levie en Kim Munnecom over het vergroten van veerkracht, de wet van de aantrekkingskracht en zakelijk succes. Wat een energie geeft dat! Maak elkaar ook moderator; dan ben je samen leider van de room, zo verhoog je ook het algoritme op jouw eigen account. Alhoewel, maak hier geen misbruik van; daar is (terecht) een zero-tolerance beleid op. 
  5. Ten slot: zorg voor concrete leads. Laat mensen je niet alleen volgen op Clubhouse, maar verwijs naar je Instagram en/of Twitter account, en plaats de link naar een leadpage in je Insta bio. Benoem ook de url van je website in je profielbeschrijving op Clubhouse. Je kunt hierdoor heel concreet zorgen dat mensen die interesse hebben je kunnen contacten en je product/aanbod kunnen afnemen.
 
Danielle van Gurp

Ik kan nog dagen doorgaan over alle kleine do’s en don’ts op Clubhouse. Kortom: waar het mij vooral heeft geraakt is dat ik echt weer even nieuwe mensen kan ontmoeten en kan netwerken. Want lockdown of niet; dat maakt voor Clubhouse niets uit. Ik hoop je daar snel te ‘zien’ en jouw verhaal te horen!

Volg je onze Team Heartbeats members al op Clubhouse? Volg voor inspiratie, veerkracht én energie: Niek van den Adel (@niekvandenadel), Steffie van den Dries (@steffie3s), Bas van der Putten (@basvanderputten) & Danielle van Gurp (@intwinity).

Ben je nog geen Clubhouse lid?  Je kunt alleen via een persoonlijke uitnodiging op Clubhouse. Mocht je die nog niet hebben stuur ons dan een bericht dan helpen we je daarbij! Het werkt alleen nog op een Iphone, binnen een paar maanden wordt het ook voor Android verwacht.

 

Daniëlle CEO Team Heartbeats

Danielle van Gurp

founder & regelaar

Wil je meer weten over de ervaringen van Danielle of ben je benieuwd wat Team Heartbeats voor jou kan betekenen? Stuur dan gerust een berichtje! 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email