Ook Corona-moe? 5 do’s and don’ts om weer op te laden!

Corona-moe Team Heartbeats

We zijn allemaal zo langzamerhand corona-moe geworden. Zo’n 85% van de werkende bevolking geeft op dit moment aan vermoeid te zijn en weinig energie te hebben, blijkt uit onderzoek van het CNV. Zelfs meer dan een miljoen mensen geven aan dat ze echt uitgeput zijn. ‘Ik ben al uitgeput als ik wakker word’, is een veel gebruikte zin.

Corona-moe. Hoe komt dit?

Ons brein is uitgeput doordat er emotioneel gezien veel te verwerken is geweest en nog steeds is. Opeens moest je thuis werken (soms op elkaars lip), je baanzekerheid en/of zelfs inkomsten zijn mogelijk weggevallen, heb je mogelijk angst over het virus en/of kunnen de maatregelen stress veroorzaken. Dit verwerken vindt gedurende de dag plaats, maar vooral ook tijdens de slaap, waardoor je kwalitatief minder goed slaapt.

We hebben daarnaast door corona ook te maken met chronische stress,” zegt Paul van Lange, hoogleraar psychologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam. “We moeten ons ineens anders gedragen: op straat moeten we afstand houden, een bezoek aan de supermarkt is voor velen een onderneming en daar komen de negatieve berichtgeving en de angst voor het virus nog bij. Dat continue opletten vergt zelfbeheersing en discipline, wat ons ook energie kost. We staan de hele dag ‘aan’, moeten altijd opletten. Dat maakt iedereen moe. Ook gepensioneerden en niet-werkenden.”

Van Lange telt daarbij op dat er een gebrek is aan ontspanning in deze tijden. De horeca is weliswaar weer open, net als bioscopen en theaters – mondjesmaat misschien, maar het kán – maar thuiswerkenden zitten nog steeds met een gebrek aan ‘vitamine-s’ tijdens hun werkdag. Door deze vermoeidheid functioneren we minder goed. Normaalgesproken zijn er ongeveer drie hersengebieden betrokken bij een taak (zoals vergaderen, eten koken, document typen) en nu wel zes of meer. Dit kost natuurlijk extra veel energie.

Een andere oorzaak van de vermoeidheid is dat we door verplicht thuis zitten soms dagen lang “niets” doen; we zijn niet in beweging, missen onze sport of gewoon een wandeling door kantoor of in de pauze. De stofwisseling wordt dan niet gestimuleerd en de energieproductie stagneert.

Maar…

Er is goed nieuws: Je hebt altijd een keuze in hoe je met iets om wilt gaan.  ‘Een betere wereld begint bij jezelf.’ Dat voelt krachtig toch?

Team Heartbeats geeft je 5 do’s and 5 don’ts die helpen om te ontspannen en zo weer op te laden, zodat je meer energie hebt.

5 Do’s

01. Luister naar een bodyscan via de meditatie app insight timer.

Bij het woord bodyscan denk je misschien aan een medisch onderzoek waarbij je helemaal wordt doorgelicht, maar dat bedoelen we niet; het is namelijk ook een mindfulnessoefening. Hierbij hoef je niet door een scanner, maar scan je als het ware met je geest je hele lichaam. Het maakt je bewust van wat er zich allemaal afspeelt in je lijf. Het doel van de bodyscan is je in contact te brengen met je lijf en bewust te zijn wat er in jouw lichaam gebeurt en even je hoofd leeg kan maken. Dit helpt om te ontspannen en kan helpen even alles los te laten. De insighttimer app kan hierbij helpen. Ze bieden begeleide bodyscan meditaties aan. Klik  hier om te beginnen.

02. Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent of dingen die je blij hebben gemaakt voor je gaat slapen.

Dit geeft je direct veel positieve energie. Bovendien geeft het een boost aan je immuunsysteem en je kan er ook beter door slapen, omdat je de dag afsluit met een positief moment.

 Dingen die je kunt opschrijven kunnen zowel kleine als grote dingen zijn.  

  • Waar werd je vrolijk van of moest je om lachen?
  • Wat deed je goed?
  • Waar ben je dankbaar voor?
  • Waar ben je trots op?
  • Wie maakte je blij?
  • Waardoor kon je even heerlijk ontspannen?
  • Voor wie heb jij vandaag iets positiefs kunnen doen? 

Vandaag werd ik bijvoorbeeld vrolijk van het heerlijke zonnetje die door de wolken kwam. Ben ik trots op dat ik mijn to do lijst helemaal heb afgerond sneller dan ik had gepland. Ben ik dankbaar dat ik zo’n fijne vriendengroep, waar ik spontaan even mee kan afspreken vandaag en heb ik even echt kunnen ontspannen door een lange wandeling met mijn vriend door het park.

03. Zoek de natuur op voor een wandeling. 

Weer of geen weer. Een wandeling helpt je om jouw bloedsomloop en daarmee de energieproductie op gang te brengen. In de natuur zakt ook het stresshormoon is gebleken.Vind je het lastig om op te laden in ode natuur? We hebben een fijne wandelmeditatie van 10 minuten voor je opgenomen, die je kan helpen ontspannen en opladen.

Klik hier en download de gratis wandelmeditatie

04. Ga sporten of bewegen op een manier dat bij jou past en kan.

Je denkt natuurlijk, sporten kost toch meer energie, maar dat is niet waar. Het levert juist energie op en kan heel ontspannend werken. Span je spieren aan, inhaleer die frisse buitenlucht en beweeg. Je lichaam beloont je na pakweg een half uurtje met nieuwe energie. Echt waar!

Tijdens het sporten is je focus alleen op het sporten en kun je je hoofd even legen maken. Sporten geeft je energie, maakt je fitter en gelukkiger. Bovendien heeft voldoende lichaamsbeweging een positief effect op je gezondheid. Zo versterkt het je spieren en botten, pak je overgewicht aan, draagt het bij aan gezonde hart- en bloedvaten, zorgt dat je hersenen optimaal functioneren en verhoogt je afweer.

Dat is nog niet alles; sporten maakt je ook nog gelukkiger! Sporten geeft namelijk de dopamine-, serotonine- en endorfineproductie een boost. Dit wordt ook wel the feel good cocktail genoemd. Wie wil dat nou niet?

Thuis zijn is geen excuus om dit niet op te pakken. Er zijn vele apps of online workouts die je kunt gebruiken voor een leuk lesje thuis.

Klik hier voor een gratis app in app store met online workouts.

05. Schrijf je in voor de Team Heartbeats: Resilience road online course. 

In deze 6 weekse cursus leer je op een duurzame manier omgaan met tegenslag of veranderingen, leer je veerkrachtiger te worden en ontdek je waar je kracht ligt. Wanneer je beter om kunt gaan met veranderingen en weet waar jouw kracht ligt, zullen tegenslagen of impactvolle gebeurtenissen minder energie vragen en kun je er juist energie van krijgen! Dit noemen wij het posttraumatisch GROEIsyndroom!

Schrijf je hier in voor het programma de Resilience Road

5 Don’ts

01. Nieuws lezen of kijken voordat je gaat slapen.

Let er op: Het meeste nieuws is negatief en irrelevant voor jouw geluk & gezondheid. Vooral voor het moment dat je gaat slapen kan deze (vaak) negativiteit directe impact hebben op je nachtrust.
Vervuil je brein niet met deze ‘junkfood’. Het maakt je niet vrolijk. Denk dus even goed na over welk nieuws je in je hoofd stopt, zoals je nadenkt over welke voedingstoffen in jouw lijf.

Doe voor het slapen liever iets wat je ontspant. Denk aan een kopje thee drinken, een boek lezen of zoals bij de do’s aangegeven, schrijf 3 dingen op die je dankbaar of blij hebben gemaakt die dag.

02. Telefoon checken voordat je naar bed gaat.

Het blauwe licht van jouw telefoonscherm en de prikkels die je daarvan krijgt houden je hersenen wakker houden en verminderen de melatonine productie (die zorgt dat je in slaap komt). Dit zorgt ervoor dat je slechter slaapt of moeilijker in slaap komt en je minder energie hebt.

03. Omringen met mensen die je energie kosten.

Soms realiseer je dit pas als je dit eens op papier zet. In jouw leven zijn mensen die je energie geven en energie kosten. Als je je teveel omringt met de mensen die jou energie kosten, dan kan dit ervoor zorgen dat je daardoor je moe gaat voelen en geen energie meer over hebt voor jezelf. Om dit gemakkelijk in kaart te brengen en hiermee aan de slag te gaan hebben we een gratis oefening gemaakt, waarin je gaat kijken naar de 5 mensen die het dichtst bij je staan en/of waar je het meeste tijd mee doorbrengt. Van deze mensen ga je onder andere kijken of je blij wordt van deze persoon en waarom je met deze persoon omgaat; om uiteindelijk in kaart te brengen of deze persoon goed voor je is.

Download het werkblad hiervoor via deze link.

04. Tv kijken vlak voordat je naar bed gaat.

Houd jouw slaapkamer om in te slapen. TV kijken stimuleert je geest vaak op een negatieve manier, waardoor je niet ontspannen naar bed gaat. Dit is natuurlijk wel een beetje afhankelijk van wat je kijkt, maar 9 van de 10 keer geldt dit. De belangrijkste reden om geen TV te kijken voordat je gaat slapen is net als bij de telefoon, het felle en blauwe licht van de TV, die de aanmaak van slaaphormoon melatonine onderdrukt. Hierdoor kan je lichaam zich niet goed klaar maken om in slaap te vallen.

05. Veel suiker eten.

Wat heeft het eten van koekjes, zoetigheid, snoep en zelfs chipjes te maken met jouw energiepeil en je moe voelen? Nou, heel veel, want wat gebeurt er als veel suiker eet? Na het eten van suiker, komt suiker in je bloed en stijgt de suikerspiegel en dat geeft je “energie”. Alleen als je teveel suiker eet en er een overschot is aan suiker is geeft de alvleesklier extra insuline af om de suikers op te nemen. Daardoor zakt de bloedsuikerspiegel heel snel (in korte tijd) flink en dat kost heel veel energie, waardoor je je moe voelt. Dat wordt ook wel een dipje genoemd. Het is dus belangrijk gezond te eten om je ook fit te blijven voelen. Wij hebben voor jou een gratis eetdagboek klaarstaan. Hierin kun je een week lang bijhouden wat jij eet en drinkt. Je krijgt hierdoor een goed inzicht in wat voor voedingsstoffen je te veel binnen krijgt en wat te weinig. 

Kijk na een week eens wat jij wil veranderen en zorg dat je een paar weken lang op één ding gaat focussen. Dan weet je pas echt of dit voor jou een positief of negatief effect heeft. 

Check de link in hieronder voor het gratis eetdagboek. Vul je gegevens in en download nu!


En noteer alvast in je agenda: 21 mei 2021 vindt het Reload Festival van Team Heartbeats plaats! Een festival vol met seminars, muziek en samenzijn om met elkaar weer op te laden met energie: Reload to unlock your potential. Hou de website en socials de komende tijd in de gaten voor meer info.

Steffie van den Dries Team Heartbeats veerkracht

Steffie van den Dries

Het energiekanon

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Steffie of ben je benieuwd wat Team Heartbeats voor jouw kan betekenen? Stuur ons dan gerust een berichtje! 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email