I love you honey AND I can’t stand you…liefde in de lockdown!

Impact relatie crisis - The Resilience Road

Wat is de impact van een crisis op jezelf en je relaties – de belangrijkste tips!

We zijn gezegend met een enorm groot huis. Daar wonen we met mijn gezin en het gezin van mijn tweelingzusje. 4 volwassenen, 4 kinderen. Gezellige boel.
Toch was het huis deze week opeens letterlijk en figuurlijk te klein. En dan heb ik het vooral over de relatie met mijn man.

In het begin was het nog wel leuk…

Mijn man zijn werk was direct vanuit huis, al voor de lockdown. Het had wel iets om mijn man te horen werken en stukken mee te krijgen van zijn calls. Ik zag een andere – in mijn geval positieve – kant van hem die ik normaal niet meekreeg. Het feit dat hij niet hoefde te reizen, maakte dat er veel tijd was voor sport. Er zo op terugkijkend leefde hij in die weken gezonder en was hij fitter dan ooit. Doordat de hele sociale agenda wegviel was er vooral veel tijd samen, naast werk. Twee uur per dag, 20% van zijn tijd, ging nu niet naar reizen, maar naar anderen dingen!

Misschien herken je dit wel dat toen de maatregelen werden versoepeld dit bij ons leidde tot een verschuiving de andere kant op. Sporten ging van 5 x per week naar in de goede weken maximaal 2x.
Sociale contacten, drankjes drinken met vrienden, of dubbeldaten met de kinderen erbij namen steeds meer de overhand. En wat was dat fijn! Eigenlijk net als na een tijd diëten. Je valt terug in oud gedrag en er vindt een overcompensatie plaats van dat wat we onszelf daarvoor hadden ontzegd.

Iets wat ik als gedragswetenschapper en gewichtsconsulent overigens iedereen echt zou afraden, diëten.

Wat dan wel?

Zet kleine stapjes en stel jezelf haalbare doelen! Daardoor vindt er een gedragsverandering plaats die ook op langere termijn stand houdt en daardoor tot een gezondere levensstijl leidt.

Afgelopen zomer mocht mijn man weer 2 dagen per week naar kantoor. Ik herinner me nog goed de eerste dagen dat hij dat deed en genoot van de ritjes in de auto en de live ontmoetingen met collega’s. Ik genoot van de rust in huis op de twee dagen dat ik thuis was en hij naar werk. Een beetje terug naar wat was. Voor korte tijd.

Daar gaan we weer!

De besmettingen nemen weer toe en de maatregelen zijn aangescherpt. Al voordat werd aangekondigd dat thuiswerken opnieuw de norm werd, kreeg mijn man van zijn werkgever te horen dat hij in ieder geval tot februari thuis moet gaan werken.

Waar ik hem altijd verwijt dingen niet bespreekbaar te maken, kropte ik zelf steeds meer irritaties op. Van een onbewuste snauw of ik onze baby even stil wilde houden, een zucht als dingen niet op zijn manier gaan, of de blender die ik aanzet omdat ik vergeten ben te ontbijten, precies terwijl hij in een call zit. Day to day dingen die in ieder huishouden met kleine kinderen nu plaatsvinden.

Wat de afgelopen maanden prima ging, gaat nu opeens niet. Ik ontplof! Ik ben totaal onredelijk en reageer buiten proportioneel. Iets wat ik niet vaak doe. Daarnaast iets wat wij sowieso niet snel hebben, ruzie.

Wat is er veranderd?

Het besef raakt me opeens dat dit nog lang gaat duren.

In mijn werk als coach zie ik sinds de zomervakantie meer mensen dan ooit uitvallen. Opgebrand, kort lontje, gejaagd.

Uit onderzoek van het Nationaal Centrum Preventie Stress en Burn-out blijkt dat er normaal rond de miljoen mensen in een verborgen burn-out zitten. Zij waarschuwen dat hele bedrijfstakken, waaronder de vitale sectoren, dreigen stil te vallen, doordat ze dreigen uit te vallen met burn-out klachten.
Uit dit onderzoek blijkt ook dat dit aantal in de aankomende 3-6 maanden zal toenemen tot 4 miljoen. Een klein deel van de mensen die burn-out raakt ziet dit aankomen. Meer dan 80% van de mensen die in een burn-out raken zien dit niet aankomen, wat ook wel verborgen burn-out wordt genoemd. Die burn-outs worden getriggerd doordat we langere tijd onder ‘stress’ staan. Dit leidt tot hogere cortisolwaarden in ons bloed, wat de vertakkingen in de hersenen aantast waardoor deze minder goed gaan functioneren of zelfs verdwijnen. Dit leidt tot stemmingswisselingen en als het langer aanhoudt tot burn out.

Als de verhoging van cortisolwaarden jaren aanhoudt kan het zelfs leiden tot een klinische depressie. Iets om van zichzelf al depressief van te worden.

Herken je je in bovenstaand verhaal? Dan is het nog niet te laat!

De 2 belangrijkste tips:

1. Zorg goed voor jezelf!
Door beweging en ontspanning. Door ruimte in je agenda te maken om niets te doen of tijd door te brengen met iemand waar je energie van krijgt. In onze blog 5 do’s & 5 don’t om weer op te laden vind je veel inspiratie hoe je dit kunt doen.

2. Vergroot je zelfkennis
Investeer in jezelf en hoe het met je gaat. En daarvoor hebben wij bij Team Heartbeats 6 delige online training The Resilience Road ontwikkeld. Hierin helpen we je in kaart te brengen wat je veerkracht is en je wendbaarder te maken. Je kunt vandaag al starten met de Resilience Road voor slechts 247 euro, om de eerste stappen te zetten en blijvend verandering te bewerkstelligen. Deze training is inclusief 1 uur persoonlijke coaching van 1 van onze trainers.

Misschien voel je meer voor een 1 op 1 coachingstraject met een van onze coaches?
Of behoor jij tot een van deze sectoren die ziet aankomen dat mensen gaan uitvallen en wil je dit binnen je bedrijf aanbieden? We bieden coaching en trainingen op maat voor bedrijven en individuen. Stuur me een persoonlijk berichtje via marlene@teamheartbeats.nl en ik praat er graag met je verder.

Ook al is het soms uitdagend, ik merk dat het helpt om wat extra liefde te geven daar waar het wringt. Even weer wat aandacht los van de kinderen in mijn relatie steken helpt mij al enorm om mijn basis weer wat sterker te krijgen. En daar profiteert iedereen weer van!

Vaker inspiratie en echte verhalen ontvangen over het veerkracht? Meld je dan hier aan voor de nieuwsbrief.

Steffie van den Dries Team Heartbeats veerkracht

Steffie van den Dries

Het energiekanon

Ben je geïnspireerd geraakt door het verhaal van Steffie of ben je benieuwd wat The Resilience Road van Team Heartbeats voor jouw kan betekenen? Stuur ons dan gerust een berichtje! 

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email